VERENIGING VAN VRIENDEN VAN HET

Weerbericht regio Umbrië

Fotoreportage Frans Jacobs
 Reisverslag Leo van Tilburg
dag 1, vrijdag 23 september
07.00 uur; Vertrek vanaf Vlisco Netherlands B.V., Binnen Parallelweg 27, Helmond. De chauffeur is om 06.45 uur en helpt met het inladen van de koffers. Via de Duitse autobaan gaat de reis richting Oostenrijk. Onderweg wordt gestopt volgens de rij- en rusttijdenwet.
Om 12.30 uur hebben we een gezamenlijke 2-gangen lunch in Restaurant Belvedere. Daarna vervolgt onze reis naar hotel Schrofenstein, Malserstrasse 31, Landeck.
19.45 uur, aankomst in hotel Schrofenstein, hier staat het diner voor ons klaar.
Overnachting in het hotel.
(Google Maps) Vlisco Helmond Vlisco
Hotel Schrofenstein Schrofenstein op Google maps
Hotel Schrofenstein
dag 2, zaterdag 24 september
Na het ontbijtbuffet vertrekken we om 08.00 uur. Vandaag gaat de reis over de Brennerautobaan naar Italië. Om ca. 13.00 uur hebben we een eerste kennismaking met Italië middels een bezoek aan een bekende producent van Vinaigrette. Behalve een kort bezoek krijgen we hier ook een proeverij en “finger food” hapjes. Vervolgens gaat de reis verder naar Umbrië en het hotel Perusia. Aankomsttijd ca. 20.00 uur.
Hotel Perusia Hotel Perusia op Google maps
dag 3, zondag 25 september
Vertrek 09.00 uur. De derde reisdag, onze eerste dag in Umbrië. Vandaag gaan we naar drie kleinere, dicht bij elkaar liggende plaatsen. We beginnen in Deruta, waar alles om het majolica draait. Al eeuwenlang worden hier borden, vazen en tegels van kleurig aardewerk gemaakt, vroeger ambachtelijk, tegenwoordig sterk gemechaniseerd in de keramiekfabrieken. In het centrum van de oude stad, op de Piazza dei Consoli vinden we zeer veel majolicawinkeltjes en in de straatjes naar dit plein toe, is hier en daar nog een traditioneel atelier, waar het aardewerk wordt geglazuurd en beschilderd.
Na het bezoek aan Museo Regionale Dellaceramica in Deruta rijden we door naar Torgiano, vooral voor de wijnliefhebbers de moeite waard. Het stadje heeft twee kleine musea, n.l. een wijn- en een olijfmuseum. Hier gaan we naar een wijnproeverij, die bestaat uit het proeven van een aantal wijnen, vergezeld van kaas, worst en brood. Hierna hebben we een gezamenlijke lunch in restaurant “I tempi Antichi” tegenover de wijnproeverij in Torgiano.
Na de lunch bezoeken we Bettona, dat we op eigen gelegenheid verkennen. Vanaf de ring rond de muur van dit oude stadje is er een mooi uitzicht op de Monte Subasio. De middeleeuwse ommuring is nog bijna geheel in tact. Het centrum van Bettona is de Piazza Cavour, met daaraan het Palazzo del Podestà en de Santa Maria Maggiore. In deze 13e-eeuwse kerk is een door Perugino beschilderd vaandel te zien, een paneel met de Kruisiging en de Pietà van Nicolò Alumno. De buitentrap van het Palazzo del Podestà wordt gesierd door wapenschilden en boven het portaal is een fraai fresco te zien.
We hebben het diner in het hotel.
Deruta
Bettona
Torgiano
dag 4, Maandag 26 september
Om 08.30 uur vertrek voor een bezoek aan de interessante stad Spoleto. Deze stad biedt naast elkaar buitengewone bouwwerken uit de Romeinse tijd, de middeleeuwen en de renaissance.
We maken een stadswandeling o.l.v. onze gids Patrizia. We zien de Piazza del la Libertà, van waaruit we de bogen van het Romeinse Theater (1e eeuw) kunnen zien. Iets verderop de San’Ansano (11e/12e eeuw), gedecoreerd met fresco’s in Byzantijnse stijl en de Arco di Druso (1e eeuw). We komen op de Piazza Mercato, een karakteristiek plein, met mooie winkeltjes en waar op werkdagen een gezellige en levendige markt wordt gehouden met vooral streekproducten. Op dit plein staat de Fonte de Piazza uit de 1e eeuw. We vervolgen onze weg naar het Palazzo Comunale, een 13e-eeuws paleis, dat in de 18e eeuw ingrijpend werd gerestaureerd, maar waarvan de toren nog origineel is. Op deze weg ligt de Sant’Eufemia, een door zijn eenvoud prachtige Romaanse kerk, die een z.g. Matroneum (een vrouwengalerij) heeft. Tenslotte komen we bij de 12e-eeuwse Duomo, die een façade heeft uit de 15e eeuw en die tot de juwelen van de Italiaanse bouwkunst behoort. In de kathedraal de nodige kunstschatten zoals bv. de frescocycli van Fra Filippo Lippi (1406-1469), schilderijen van Pinturicchio en de Cappella della SS. Icone.
Na een ruime lunchpauze (lunch op eigen gelegenheid) rijden we over de mooie N.395 naar Vallo di Nera. Dit plaatsje is na de aardbeving van 1997 prachtig gerestaureerd. Omdat we nog wat tijd over hebben gaan we van Vallo di Nera naar Assisi voor het bezichtigen van de bovenkerk van de San Francesco, die komende vrijdag vanwege een demonstratie van burgemeesters van kleine gemeenten, gesloten zal zijn. Hier kunnen we op eigen gelegenheid rondkijken en daarna rijden we terug naar het hotel.
We hebben het diner in het hotel.
Spoleto

Assisi (Google maps)
Filmpje aardbeving
dag 5, dinsdag 27 september
Na het ontbijt vertrekken we om 09.30 uur voor een bezoek aan de hoofdstad van Umbrië, de universiteitsstad Perugia, waar we een stadswandeling maken met een onze gids Parizia. Tijdens deze rondgang door de stad zien we de Piazza Italia met het mooie uitzicht op de omgeving. We komen via de Corso Vanucci op een van de mooiste pleinen in Umbrië, de Piazza IV Novembre, met het strenggotische Palazzo dei Priori en de beroemde Fontana Maggiore (1277-1278), rijk versierd met beelden en reliëfs van Nicolà en Giovanni Pisano. De Cattedrale van San Lorenzo, die met de zijkant aan de Piazza IV Novembre ligt, is laatgotisch en heeft een buitenpreekstoel, enkele mooie kunstwerken en een aangename kloosterhof. Tijdens onze wandeling zien we het exterieur van het Oratorio di San Bernardino, het Mosaico Romano, een groot mozaïek, dat ooit deel uitmaakte van een Romeins badhuis uit de 2e eeuw, en de Arco Etrusco, de stadspoort met delen uit de 3e/2e eeuw v. Chr. Tenslotte de Tempio dell’Arcangelo Michele, kortweg de Sant’Angelo. Dit is een vroeg christelijk, rond bouwwerk uit de 5e en 6e eeuw.
Na een ruime lunchpauze (op eigen gelegenheid) brengen we ’s middags een bezoek aan de Galleria Nazionale dell’Umbria, waar we de Italiaanse kunst kunnen bewonderen van de 12e – 19e eeuw en daarna hebben we nog wat vrije tijd om op eigen gelegenheid Perugia in te gaan.
Het diner is om 18.00 uur in het hotel. We vertrekken om 20.00 uur per bus naar het Theater Morlacchi voor de Opera Madame Butterfly.
Perugia
Perugia (info)

Photo by Leonardo Bellotti
Photogallery Leonardo Bellotti

Perugia Teatro-Morlacchi
Opera Madama_Butterfly
dag 6, woensdag 28 september
Om 08.30 uur vertrek voor een dag in de natuur, in de omgeving van het Trasimenomeer. Het meer heeft een oppervlakte van 128 km². De kalme, zachtblauwe waterspiegel doet niet vermoeden dat het van oorsprong een vulkanisch meer is. Er liggen drie eilandjes in n.l. het Isola Maggiore, het Isola Minore en het grootste van de drie, het Isola Polvese. We maken een boottocht van Passignano sul Trasimeno, de grootste plaats aan het meer, naar het Isola Maggiore, waarop een vissersdorp ligt met 15e-eeuwse huizen, de Romaanse Chiesa del Salvatore uit de 13e eeuw en de 14e- eeuwse S. Michele Archangelo. We hebben een gezamenlijke 2-gangen lunch in restaurant La Cantina in Castiglione del Lago, dat prachtig is gelegen op een kalkrots.
  Trasimenomeer

Ristorante La Cantina
dag 7, donderdag 29 september
Na het ontbijt vertrekken we om 08.00 uur voor een bezoek aan Orvieto en Todi. In Orvieto bezoeken we de wereldberoemde kathedraal o.l.v. een onze gids Patrizia. In totaal werkten 32 architecten, 152 beeldhouwers, 68 schilders en 90 mozaïekleggers aan de façade van deze gotische kathedraal, met zijn indrukwekkende bronzen deuren. In het interieur is de befaamde frescocyclus van Luca Signorelli (1500), met het Laatste Oordeel als onderwerp, een van de grootste uit de renaissance. Verder zijn er schilderingen te zien van Lippo Memmi, Beato Angelico en Gentile da Fabriano, alsook een uit één blok marmer gehouwen Pietà van Ippolito Scalza uit 1579 en verder een gotische doopvont uit de 14e/15e eeuw.
Na het bezoek aan de kathedraal gaan we naar het Museo Archeologico, dat vooral Etruskische vondsten te zien geeft en reconstructies van Etruskische grafkamers, op ware grootte nagebouwd. Na dit bezoek hebben we een gezamenlijke lunch in Orvieto in restaurant San Francesco. Na de lunch verlaten we Orvieto voor een bezoek aan Todi. Dit stadje werd al voor onze jaartelling bewoond door Etrusken en Romeinen. Het heeft zijn toeristische reputatie te danken aan het bijzonder mooie landschap waarin het ligt en aan de onaangetaste middeleeuwse stadsstructuur. Het heeft als het ware de vorm aangenomen van de heuvel waar het tegenaan ligt.
We bezoeken Todi op eigen gelegenheid. Het centrum wordt gevormd door de Piazza del Popolo, omkaderd door de façade van de Duomo en de middeleeuwse openbare gebouwen. De Dom heeft een gotisch hoofdportaal, maar het interieur is zoveel mogelijk in zijn originele Romaanse vorm (12e eeuw) hersteld. Tegenover de Dom staat het Palazzo dei Priori (14e eeuw) met kantelen en een toren. Links daarvan, op de hoek, het Palazzo del Popolo en het Palazzo del Capitano. Een interessante kerk is ook de San Fortunato. Even buiten de muren staat de geheel volgens renaissanceprincipes ontworpen centraalbouw: de Sante Maria Conzolazione, één van de belangrijkste renaissancebouwwerken in Umbrië (1504-1617). Na dit bezoek gaan we terug naar het hotel en hebben we vrije tijd tot het diner.
Orvieto
Orvieto (info)
Orvieto Dom

Ristorante Al San Francesco
Todi

dag 8, vrijdag 30 september
Na het ontbijt vertrekken we om 08.30 uur voor een bezoek aan Assisi.
Voor het bezoek aan de basiliek lopen we met onze gids Patrizia, via de porta Nuova naar de Basilica di Sante Chiara, een vrij sobere maar toch zeker ook interessante kerk.
Dan volgt de Duomo San Ruffino, uit de 12e eeuw. We vervolgen onze wandeling naar de Piazza Comunale, met het Palazzo del Capitano del Popolo met de 13e-eeuwse Torre del Popolo, de Tempio de Minerva met Korintische zuilen uit de 1e eeuw v.Chr. en het Palazzo Comunale. Het panorama van de stad wordt bepaald door de fraai gelegen Basilica di S. Francesco. Onder leiding van onze gids Patrizia bezoeken we dit belangrijkste monument van Assisi: de benedenkerk met de talloze fresco’s van Giotti; de bovenkerk met de intussen gerestaureerde fresco’s, die in 1997 door de aardbeving ernstig beschadigd werden hebben we reeds eerder bezocht.
De tijd die over is kunnen we gebruiken om op eigen gelegenheid te lunchen, de laatste inkopen te doen of op eigen gelegenheid Assisi verder te bekijken.
Bij het verlaten van Assisi bezoeken we de Santa Maria degli Angeli, een kolossale kerk gebouwd in de 16e en 17e eeuw met een 20e-eeuwse gevel.
Daarna terug naar het hotel, waar we helaas alweer de koffers moeten pakken voor de terugreis.
Diner in het hotel.
Sint Franciscus
Sint Clara
Assisi
Sint Franciscusbasiliek
Assisi, foto's basiliek
Basilica S. Maria degli Angeli
dag 9, zaterdag 1 oktober
Na een vroeg ontbijt vertrekt de bus om 08.00 uur. We krijgen rond 13.00 uur een gezamenlijke lunch in Verona.
Na de lunch verlaten we al snel Italië en gaan op weg naar ons overnachtinghotel Jägerhof in Zams/Landeck. Hier staat het 4-gangen diner klaar.
Verona (Google maps)
Piazzetta Chiavica, 5
Hostaria La Vecchia Fontanina
Hotel Jägerhof
Hotel Jägerhof (grote foto)
(Hotel Mozart Landeck)
dag 10, zondag 2 oktober
Vandaag helaas alweer vroeg uit de veren voor de laatste etappe. We vertrekken om 08.00 uur. Rond het middaguur hebben we een gezamenlijke 2-gangen lunch (incl. 1 koffie of thee) in Lehners Wirtshaus Pforzheim. De bus zal in Pforzheim nog even langs de Matthäuskirche uit 1953 rijden.
Van hieruit is het nog ongeveer 5 uur rijden. Aankomsttijd in Nettetal is 19.00 uur. Hier staat in Burg. Ingenhoven het afscheidsdiner voor ons klaar. Na het diner is het nog maar een klein stuk tot het beginpunt van deze reis, Helmond.