VERENIGING VAN VRIENDEN VAN HET

Het weer in Londen

Fotoreportage Frans Jacobs

Reisverslag Leo van Tilburg

dag 1, Vrijdag 1 mei
Om 7.00 uur is iedereen aanwezig bij het hoofdkantoor van Vlisco B.V.; Vertrek om 7.15 uur.
Op de eerste dag reizen we naar Calais voor de overtocht per veerboot naar Dover.
Van 9.15 tot 10.00 uur hebben we een pauze bij wegrestaurant Carestel in de omgeving van Gent. Om 11.00 uur arriveren we in Veurne voor de lunch in de Feest & Banketzaal Retorika, Houtmarkt 2. Daarna hebben we nog tot 12.30 uur gelegenheid om het mooie centrum van Veurne te bekijken.
Om 12.45 uur vertrekken we naar Calais waar we om 14.00 afvaren. De overtocht duurt ruim 2 uur zodat we omstreeks 16.00 uur in Dover arriveren.
Omdat de Engelsen geen zomertijd hebben wordt onze klok een uur teruggezet.
Vervolgens rijden we naar Canterbury waar we van 16.15 tot 17.30 uur de kathedraal bezoeken. Na dit bezoek vervolgen we onze weg naar ons hotel Ramada Guildford/Leatherhead in East Horsley (Surrey). We zullen hier twee nachten verblijven.
De dag wordt besloten met een diner dat om 20.15 uur begint.
(Google Maps) Vlisco Helmond Vlisco
Canterbury Cathedral
(Google Maps) Guildford Engeland Guildford
(Google Maps) Hotel Ramada Guildford/Leatherhead Hotel Ramada Guildford
dag 2, zaterdag 2 mei
Op de tweede dag vertrekken we om 9.15 uur en zijn om 10.15 uur bij Castle Mansion Knole in de buurt van Sevenoaks. Nadat we een bezoek gebracht hebben aan de tea-room hebben we van 11.15-12.15 uur een rondleiding o.l.v. plaatselijke gidsen. In Sevenoaks hebben we tot 13.45 uur gelegenheid om te lunchen en door het stadje te wandelen.
Daarna gaan we naar Tudeley om de All Saints' church te bezichtigen. Van ongeveer 14.00 tot 15.00 uur krijgen we uitleg van een gids over glas-in-loodramen van Marc Chagall.
's Middags van 15.30 tot 17.30 uur brengen we een bezoek aan de Sissinghurst Castle Garden met het Tudor Manor House.
Om 19.00 uur zijn we weer in het hotel, waar we om 19.45 uur een drankje aangeboden krijgen van Betuwe Express en waar we van 20.15-22.00 uur dineren.
(Google Maps) Sevenoaks Sevenoaks
(Google Maps) Sevenoaks Knole House
(Google Maps) Tudeley kapel Tudeley church
(Google Maps) Tudeley kapel Sissinghurst Garden
(Google Maps) Hotel Ramada Guildford/Leatherhead Hotel Ramada Guildford
Blenheim Palace dag 3, zondag 3 mei
Vandaag vertrekken we om 8.15 uur naar Blenheim Palace - Woodstock, waar we van 10.00 tot 11.00 uur rondgeleid worden door een lokale gids in dit geboortehuis van Winston Churchill.
Tegen 11.00 uur rijden we naar Windsor, bekend van het Windsor Castle. Van 13.00 tot 14.15 uur is er gelegenheid om te lunchen en de wat rond te wandelen. Omdat the Queen die dag geen plannen heeft, die ons programma kunnen dwarsbomen, worden we in het kasteel rondgeleid, van 14.30 tot 16.45 uur, door lokale gidsen en gaan we The State Apartments bekijken, The Queen's Ballroom met portretten van Van Dijck, The Waterloo Chamber, The George's Hall, The Queen's Doll House en the Round Tower.
Om 17.00 uur vertrekken we weer naar ons hotel in West Hatfield, waar we om 18.00 uur aankomen en waar we 4 nachten zullen verblijven.
Van 20.00 tot 21.45 uur is het diner in de vorm van een buffet, zoals ook de volgende dagen.
(Google Maps) Blenheim Palace Blenheim Palace
Blenheim Palace
(Google Maps) Windsor Castle Windsor Castle
Windsor Castle
Foto's Hatfield
(Google Maps) Hotel Ramada Hatfield Hotel Ramada Hatfield
dag 4, maandag 4 mei
We vertrekken om 8.30 uur met een Engelse bus en chauffeur Dereck naar de universiteitsstad Oxford waar we, na een klein oponthoud, om 10.15 uur arriveren.
Vanaf 10.30 uur hebben we een stadswandeling, o.l.v. 3 plaatselijke gidsen, en bezoeken we het grootste college van Oxford, het Christ Church College en de Christ Church Cathedral. Verder zien we het Sheldonian Theatre (1632-1723), het Old Ashmolean, de Radcliffe Camera en de Bodleian Library en ook in Oxford de Bridge of Sighs.
Na het bezoek aan het New College gingen we om 12.00 uur naar de bus.
Om 13.00 uur gaan we voor een "plougham's lunch" naar de oude pub The Cotswold Arms waar we om 14.00 uur weer vertrekken.
's Middags hebben we een natuurtocht door de Cotswolds waarbij we stops hebben in Bourton-on the Water (van 15.00 tot 16.00 uur) en Chipping Campden (van 16.45 tot 17.30 uur).
Om 18.00 uur hebben we onderweg nog een chauffeurswissel bij depot Bakers. De aankomst bij het hotel is om 20.00 uur, waardoor het diner wat later aanvangt en begint met 2 minuten stilte i.v.m. dodenherdenking.
(Google Maps) Oxford Oxford   Oxford
(Google Maps) Bridge of Sighs (Oxford) Bridge of Sighs
Cotswolds   Cotswolds
(Google Maps) Hotel Ramada Hatfield Hotel Ramada Hatfield
dag 5, dinsdag 5 mei
De vijfde dag verlaten we na het ontbijt Hatfield, om 8.45 uur, en vertrekken naar Cambridge. Daar zijn we om 9.45 uur en gaan we de stad verkennen, van 10.00 tot 12.00 uur, o.l.v. plaatselijke gidsen en bezoeken we het Saint John's College en de King's College Kapel met de prachtige gebrandschilderde ramen en het altaarstuk van Rubens "Aanbidding der Koningen", het Queen's College met Cloister Court en President's Lodge in vakwerk en de hoofdcourt met 17e eeuwse zonnewijzer. Verder de Church of the Holy Sepulchre (12e eeuws), the Bridge of Sighs en de Round Church.
Van 12.00 tot 14.00 uur kunnen we op eigen gelegenheid lunchen en de stad verkennen.
's Middags brengen we van 14.00 tot 16.00 uur een bezoek aan het Fitzwilliam Museum met een mooie collectie keramiek, schilderijen en manuscripten.
Om 16.15 uur vertrekken we weer naar ons hotel.
Om 19.45 uur beginnen we het diner met het vieren van bevrijdingsdag, met een drankje en het gezamenlijk zingen van het "Wilhelmus".
(Google Maps) Cambridge Cambridge
(Google Maps) King's College King's College Chapel
R  Rubens altaarstuk
  King's College
(Google Maps) Hotel Ramada Hatfield The Holy Sepulchre
(Google Maps) The Fitzwilliam Museum Fitzwilliam Museum

(Google Maps) Hotel Ramada Hatfield Hotel Ramada Hatfield
dag 6, woensdag 6 mei
Om 8.45 uur vertrekken we naar Woburn Abbey waar we, na wat vertraging tijdens de toeristische route, om 10.15 uur aankomen.
Van 10.30 tot 11.45 uur hebben we een rondleiding door 6 gidsen.
Om 13.45 uur zijn we weer in Oxford waar we tot 15.00 uur de gelegenheid hebben om te lunchen. Van 15.15 uur tot 16.45 uur hebben we weer een stadswandeling, o.l.v. 3 gidsen, en bezoeken we het Christ Church College en de kerk van St. Mary the Virgin.
Om 17.00 uur vertrekken we naar het hotel waar we het laatste diner hebben en de koffers kunnen gaan inpakken.
(Google Maps) Woburn Abbey Woburn Abbey
(Google Maps) Oxford Oxford   Oxford
(Google Maps) St. Mary the Virgin, Oxford St. Mary the Virgin
(Google Maps) Magdalen College, Oxford Magdalen College
virtual Magdalen College
  Christ Church

(Google Maps) Hotel Ramada Hatfield Hotel Ramada Hatfield
dag 7, donderdag 7 mei
De zevende en laatste dag verlaten we om 9.00 uur ons hotel en rijden naar St. Albans, bekend om zijn schilderachtige oude straten, karakteristieke inns (herbergen) en zijn kathedraal die we op eigen gelegenheid kunnen bezichtigen.
Vervolgens rijden via het oosten van Londen, waar we om 11.00 uur de Theems passeren, naar Ashford. Om 12.00 uur, na het maken van de groepsfoto, gebruiken we gezamenlijk een lunch in Pub Restaurant New Chimneys.
Van 14.45 tot 16.30 uur varen we van Dover naar Calais en zetten dan de klok 1 uur vooruit. Het is dan al 17.30 uur en rijden later dan verwacht naar Gent.
's Avonds van 19.30 tot 22.00 uur hebben we nog, voordat we in Helmond terugkomen, een afscheidsdiner in Brasserie Het Volk, Poel 7 te Gent.
De aankomsttijd in Helmond is op vrijdag om 00.30 uur bij Vlisco.
(Google Maps) St. Albans St. Albans
(Google Maps) St. Albans Cathedral St. Albans kathedraal
Foto's St. Albans
(Google Maps) New Chimneys, Ashford New Chimneys, Ashford
(Google Maps) Dover Engeland Dover
(Google Maps) Calais Frankrijk Calais
(Google Maps) Brasserie Het Volk, Gent Brasserie Het Volk, Gent
(Google Maps) Vlisco Helmond Vlisco
Zet de muisaanwijzer op de kaart om de datum, plaats en activiteit/bezienswaardiheid te zien.

Zet de muisaanwijzer op het hoofd om de naam te zien.
Uw aanvullingen en suggesties zijn welkom. M.v.g. Frans Jacobs
  Top Print
2 mei: Tudeley; kapel met glas-in-loodramen van Marc Chagall 1(7) mei: Dover; overtocht van Calais (retour) 1 mei: Canterbury; bezoek kathedraal 1/2/3 mei: Guildford; Hotel Ramada 2 mei: Sevenoaks; rondleiding Knole House 2 mei: Sissinghurst; Castle Garden 3 mei: Woodstock; Blenheim Palace 4 mei: natuurtocht met bus door de Cotswolds 3 mei: Windsor; Windsor Castle 3/4/5/6/7 mei: Hatfield; Hotel Ramada 4 mei: Oxford; rondleiding Christ Church College
6 mei: Oxford; rondleiding Magdelen College 5 mei: Cambridge; rondleiding Kings College
 en bezoek Fitswilliam Museum 7 mei: St. Albans; bezoek aan kathedraal 6 mei: Woburn Abbey; rondleiding Mw. P. Beekmans Dhr. N. Docters van Leeuwen Dhr. F. Hermans Mw. W. Flamink Mw. C. Flamink Dhr. H. Stoop Dhr. M. van Kuijk Mw. M. Lorein Dhr. A. Swinkels Mw. E. Swinkels Mw. R. Kager Mw. M. Ammerlaan Mw. F. Posthuma Mw. M. van Kuijk Mw. W. Meulendijks Mw. M. Brouwers Dhr. A. van der Hoef Mw. M. Huijsmans Mw. M. Iddink Dhr. B. Jonker Mw. M. Jonker Mw. E. Joosen Mw. W. Kaandorp Dhr. D. Derks Mw. J. Filippini Dhr. G. Lamé Mw. G. van Melis Dhr. J. Mirkes Mw. C. Mirkes Dhr. F. Jacobs Mw. A. van Melis Mw. L. Piket Mw. G. Rijken Mw. M. Rozeboom Dhr. A. Schoenmakers Mw. A. Schoenmakers Mw. E. van der Steen Dhr. M. van der Steen Mw. S. Stoop Mw. C. van Tilburg Dhr. L. van Tilburg Mw. R. van de Venne Dhr. F. Wijnheijmer Mw. F. Wijnheijmer Dhr. A. Willems Mw. W. Willems