VERENIGING VAN VRIENDEN VAN HET

Boedapest slideshow2

Fotoreportage Frans Jacobs

Reisverslag Leo van Tilburg
dag 1, zondag 20 april
Aanwezig:   8.00 uur op parkeerplaats hoofdkantoor Vlisco BV
Vertrek:        8.15 uur vertrek met de bus van Helmond naar Schiphol (iedereen was zeer tijdig aanwezig)
Schiphol
Vertrek:       12.30 uur Schiphol-Amsterdan - vlucht MA 663
We vliegen met een Boeing 737-800 van Hungarian Airlines (Malev)
Aankomst: 14.20 uur Boedapest
Op de luchthaven van Boedapest, Budapest Ferihegy 2, worden we ontvangen door onze gids Mariann.
Om 15.00 uur vertrekken we met de bus (met enige vertraging omdat we een koffer missen die gelukkig een dag later weer terecht is) naar Hotel Ében in Boedapest, dat ongeveer 20 km vanaf het vliegveld ligt.
's Avonds (elke avond) om 19.30 uur is het diner. De rest van de avond brengt ieder op eigen wijze door.
(Google Maps) Vlisco Helmond Vlisco
Betuwe Express
(Google Maps) Luchthaven Schiphol Luchthaven Schiphol  (Vertrek)
Luchthaven Ferihegy  (Aankomst)

dag 2, maandag 21 april
Vanaf 's morgens 7.00 uur staat het ontbijt klaar.
Deze dag gaan we ons, onder leiding van onze gids Mariann, buiten Boedapest begeven. Om 9.10 uur vertrekken we via de noordelijkste brug over de Donau, door de woonwijk die regelmatig last heeft van overstromingen en via een mooie route langs de Donau, naar Esztergom. Onderweg komen we door dorpjes met typische lange smalle huizen met één raam in de voorgevel vanwege de belastingen, en komen tegen 11.00 uur aan in Esztergom.
Na een koffiepauze bezoeken we de grootste kathedraal van Hongarije waar kardinaal József Mindszenty herbegraven is.
Onze gids Mariann heeft ons onderweg en in de kathedraal, op innemende wijze, veel verteld over de geschiedenis van Hongarije.
Om 12.40 uur vertrekken we richting Visegrád met zijn bovenburcht. Van 13.40-14.40 uur hebben we onderweg een warme lunch in het Restaurant Sirály. Om 14.50 uur bereiken we de kasteelruďne, oorspronkelijk een koninklijk paleis uit de 13e eeuw, bij Visegrád. Na een korte "beklimming" naar de top van de ruďne hebben we een prachtig uitzicht over de Donau die hier de grens met Slowakije vormt.
Om 16.00 uur komen we in het touristische stadje Szentendre met zijn rood/geel geschilderde Belgradokerk, "de sta". Helaas kunnen we die kerk niet bezoeken wegens een restauratie
Na een wandeling door het stadje vertrekken we om 17.20 uur naar ons hotel waar we om 18.20 uur aankomen.
(Google Maps) Esztergom Esztergom
       Foto's Kathedraal Esztergom
       Kardinaal József Mindszenty
(Google Maps) Viségrad Visegrád
(Google Maps) Szentendre Szentendre

dag 3, dinsdag 22 april
Op deze dag vertrekken we om 9.30 uur o.l.v. onze gids Mariann naar de Joodse wijk van Boedapest. Nadat we om 10.00 uur bij de grote Synagoge zijn aangekomen, wandelen we eerst naar een synagoge, aan de Rumbach Sebastyén utca, gebouwd in 1872 en die in 1944 gesloten is.
Daarna bezoeken we van 10.50-11.30 uur de Grote Synagoge. Ook bezoeken we het parkje achter de Synagoge met het Holocaustmonument van Imre Varga uit 1991, de joodse begraafplaats met enkele zeer typische graven en besluiten met het Joods Museum.
Om 12.30 uur vertrekken we naar de omgeving van de Elisabethbrug waar ieder op eigen gelegenheid tot 14.45 uur kan lunchen en eventueel via de Váci utca naar de Centrale Markthal kan lopen.
Na de lunchpauze brengen we 's middags van 15.15-16.00 uur een bezoek aan het curieuze Szobor Park, met 41 communistische monumenten die hier broederlijk bij elkaar staan.
Om 17.30 uur arriveren we weer bij ons hotel.
Boedapest 2006 (131)    (slideshow)
Boedapest 2007   (36)    (slideshow)
(Google Maps) Grote Synagoge Grote Synagoge
       Joods Museum
(Google Maps) Stopplaats bus
(Google Maps) Centrale markthal Centrale markthal
(Google Maps) Szobor Park Szobor Park

dag 4, woensdag 23 april
De vierde dag Boedapest zijn we in het stadsdeel Pest
Om 8.30 uur vertrekken we naar het Parlementsgebouw waar we om 9.30 uur verwacht worden. O.l.v. onze gidsen Mariann en Irene bezoeken we de Parlementsgebouwen uit 1905, met bezichtiging van de Hongaarse krooninsignes.
Na een koffiepauze en een wandeling, langs o.a. een permanent bewaakt stalinistisch monument op het Vrijheidsplein, bereiken we tegen 11.00 uur de Stefanus-basiliek. De lunch gebruiken we op de rondvaartboot "Pest-Buda" die ons de mogelijkheid geeft om alle bezienswaardigheden aan de oever van de Donau te bekijken.
's Middags bezoeken we dan het Heldenplein met het Millenniummonument en de grote zuilengalerij. Van 16.00 tot 17.15 uur bezoeken we het Museum voor Beeldende Kunst.
Om 19.15 uur vertrekken we naar Restaurant "Márványmenyasszony" waar we ruim 1,5 uur genieten van een folkloristische avond met diner. Om 22.25 uur komen we moe maar voldaan terug bij ons hotel.
(Google Maps) Parlementsgebouw House of the Nation
       Parlementsgebouw  (panorama)
(Google Maps) Sint-Stefanusbasiliek Foto's Sint Stefanusbasiliek
       (panorama hal Stefanusbasiliek)
(Google Maps) Kettingbrug Kettingbrug  (panorama)
Fotogalerie Pest
Museum of Fine Arts
(Google Maps) Restaurant Márványmenyasszony Rest. Márványmenyasszony

dag 5, donderdag 24 april
Om 10.00 uur vertrekken we naar Óbuda, het oudste deel van Boedapest. We rijden via de noordelijkste brug, de Arpád-brug. We komen langs een Romeins Amfitheater uit de 2e eeuw en beginnen onze excursie met de bezichtiging van de resten van de Romeinse stad Aquincum.
Om 11.00 uur vertrekken we naar het oude centrum van Óbuda. Na een korte wandeling bereiken we het Imre Varga Museum met o.a een beeldentuin. Het volgende museum dat we bezoeken is het Vasarely-museum in het Zichy-paleis met uitgebreide een grafische collectie van Victor Vasarely.
Voor de lunchpauze gaan we, via de Margarethabrug, terug naar het centrum van Pest bij Café Gerbeaud aan het begin van de Váci utca.
De lunchpauze, van 13.30 - 15.30 uur, kan weer naar eigen keuze ingevuld worden. Na een kort bezoek aan een metrostation onder het Vörösmarty-plein gaan we via de Kettingbrug terug naar Óbuda waar we gaan kijken naar de ruďne van het St. Clara klooster uit de 14e eeuw. Vervolgens wandelen we door wat oude straatjes langs een synagoge naar het "gesloten" kerkje aan de Óbudai utca.
Om 16.45 uur vertrekken we weer naar ons hotel waar we om 17.35 uur aankomen.
(Google Maps) Aquincum Museum Aquincum Museum
(Google Maps) Obuda plein en musea  (Obuda panorama)
(Google Maps) Imre Varga Museum Imre Varga Museum  (slideshow)
       Imre Varga Beelden
(Google Maps) Vasarely Museum Vasarely Museum  (slideshow)
(Google Maps) Stopplaats bus Vörösmarty tér vá
(Google Maps) Obuda kerkje en ruďne klooster St. Clara
dag 6, vrijdag 25 april
ED uitreiking onderscheiding Om 8.10 uur wordt in de Korall-zaal van het hotel door oud-burgemeester J. Geukers bekend gemaakt dat Leo van Tilburg onderscheiden zal worden tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.
Siem Ruster mag hem reeds symbolisch de oranje strik opspelden.

Op 28 april om 17.00 uur werd door burgemeester Fons Jacobs de onderscheiding officieel uitgereikt in het Filmhuis.
We hebben ook een dag uitgetrokken voor het stadsdeel Buda.
We beginnen de dag met een bezoek aan de Gellértheuvel, met het Bevrijdingsmonument en de Citadel, vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over de Donau, met de Kettingbrug, en de stad. We verblijven er 10.15 tot 11.00 uur.
Daarna rijden we naar het centrum van Buda waar we tot 12.00 uur een koffiepauze hebben.
Dan beginnen we, o.l.v. onze gidsen, aan een wandeling van het plein Disz tér, via Ún utca of Tárnok utca, naar de gotische Matthias- of O.L.Vrouwekerk.
Nadat we de kerk hebben bezichtigd, bezoeken we het aangrenzende Vissersbastion dat prachtig gelegen is op de plaats van de oude vestingwallen op het middeleeuws plein.
Aansluitend is er een vrije lunchpauze tot 14.45 uur.
Na een korte wandeling komen we bij het Burchtpaleis, waarin o.a. de Hongaarse Nationale Galerie is gevestigd.
Tot 16.30 uur verblijven we in het museum waarna we terug wandelen naar de stopplaats van onze bus waar we zeer tijdig aanwezig zijn. Via de befaamde Kettingbrug (1842-1849) rijden we weer terug naar ons hotel waar we om 17.30 uur arriveren.
Fotogalerie Buda
(Google Maps) Gellértberg met monument Gellértberg met monument
(Google Maps) Matthias- of O.L.Vrouwekerk Matthiaskerk/O.L.Vrouwekerk
Matthiaskerk/O.L.Vrouwekerk
(Google Maps) Hongaarse Nationale Galerie Hongaarse Nationale Galerie

dag 7, zaterdag 26 april
's Morgens, van 10.30 - 12.15 uur bezoeken we het "Museum voor toegepaste kunst". Het blijkt dat de bewaking van de kunstwerken zo streng is dat de mooiste/kostbaarste kunstwerken uit de Hongaarse geschiedenis pas na bemiddelling van Leo te bezichtigen zijn.
Op de terugweg naar het hotel wordt er nog een tussenstop gemaakt voor het maken van een groepsfoto.
Van 12.45 - 13.45 uur hebben we een warme afscheidslunch in het hotel waarbij met toespraken, van Dhr. Lamé en Dhr. van Tilburg, en cadeautjes, afscheid genomen wordt van onze voortreffelijke gids Mariann en chauffeur Thomas.
Om 14.45 uur vertrekken we naar het vliegveld.
Vertrek:       17.40 uur Boedapest - vlucht MA 668
Aankomst: 19.40 uur Schiphol-Amsterdam
Aankomst in Helmond om 22.10 uur
(Google Maps) Museum of Applied Arts Museum of Applied Arts
(Google Maps) Luchthaven Ferihegy Luchthaven Ferihegy  (Vertrek)
Luchthaven Schiphol  (Aankomst)
Betuwe Express
Vlisco

Zet de muisaanwijzer op het hoofd om de naam te zien.
Uw aanvullingen en suggesties zijn welkom. M.v.g. Frans Jacobs
  Top Print
Dhr. S. Ruster Dhr. F. Wijnheijmer Dhr. M. van der Steen Mw. M. Jonker Mw. F. Wijnheijmer Mw. M. Rozeboom Dhr. N. Docters van Leeuwen Dhr. B. Jonker Dhr. L. van Tilburg Mw. H. van der Steen Mw. M. Huijsmans Mw. M. Lorein Mw. S. Stoop Mw. M. Plouvier Mw. A. Bloemen Dhr. J. Geukers Dhr. H. Stoop Mw. M. Bloem Dhr. E. Olympio Mw. E. Joosen Dhr. A. Willems Mw. W. Willems Mw. H. van Eijck Mw. P. Olympio Mw. M. Iddink Mw. C. Fentener van Vlissingen Mw. A. Lambrechtsen Mw. F. Verberne Mw. M. van Asten Mw. A. van der Harten Mw. R. Kager Mw. C. Raymakers Mw. M. Ruster Dhr. B. Verlijsdonk Mw. J. van Melis Dhr. F. van Eijck Mw. L. Piket Dhr. G. Lamé Gids Mariann Farkas Mw. A. Rippe Mw. G. Roffelsen Mw. G. Rijken Dhr. F. Jacobs